Jaa årets Lucia julkort..

Fick en dråplig kommentar angående att jag hade klätt ut Eira i lucia outfit. Att vara lucia som tjej är såå..ja vad egentligen? Nu sa iof personen bakom kommentaren att hon skulle skoja med sin vän, och råkat skriva på fel blogg..(fyra timmar efter den första kommentaren, så det tog ju henne ett tag innan hon upptäckte sitt "misstag", eller kanske fick hon bara dåligt samvete över att hon hade gått åt någon hon inte känner lite väl hårt) Så då var ju inte kommentaren riktad till varken mig, eller att jag hade klätt ut Eira till lucia. Eller?

Men trots detta, så verkar det som att folk i allmänhet kan irritera sig onödigt mycket på att man kanske är lite stereotypisk flickmamma eller pojkmamma för den delen. Det klart att flickor inte alltid skall behöva strosa runt i rosa, vara prinsessor och lucior. Hell, förra året var Eira tomte, och nästa år kommer hon förmodligen vara pepparkaka eller varför inte en lussekatt? Men i år, så köpte jag den urgulliga mjuka lussekronan, för att Eira älskar sin midsommarkrans som hon fick i sommras, och fick då en till sak att springa och ta på sig på huvudet. Och boy vad hon älskar att ta på sig sina kransar och ställa sig framför spegeln och apa sig.

Så kontentan är väl enligt mig att det kan vara okej att få vara lite av en stereotyp i bland. För faktum är ju att även den som skall bryta mot "min flicka skall i alla fall inte bara ha rosa, vara prinsessa eller lucia, stackars barn" grejjen, ta mig tusan också gör precis en sådan stereotypisk grej ,som att jag måste bryta mönstret typen. Och gissa vad? Det är okej med mig, för sån vill jag också vara ibland. Men tro mig när jag säger det här, hur mycket man kan förneka det, så hade nog dom flesta tjejer blivit riktigt förbannade om deras mamma kom hem med blåa tröjor, jeans, pepparkaksoutfit och riddarkostym varenda gång det skulle vara spektakel i skolan eller på dagis. Shit, jag hade iaf velat vara Lucia och prinsessa någon gång. Det vill jag fortfarande, men dock kvarstår att jag ville vara samuraj och pilot också.

Så snälla chilla lite med hela prins och prinsess grejjen.



En typisk tjej grej??

Kommentarer
Postat av: Richard

Åh låt henne vara julsamurai nästa år!

2009-12-14 @ 09:40:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0