Hälften av studsen är till 90 % mental

Här hemma sitter vi och leker med Play-doh, och lyssnar på Eiras spellista på Spotify.

Tiger, Pippi och Krokodilen i bilen är några av låtarna som går varmt.

Det är rätt mysigt att hitta gamla godingar som man själv lyssnade på som barn. Tex Gullan Bornemarks visor, och andra gamla versioner av "Min lilla ponny" mm.

Jag minns när jag var liten, och satt hemma och målade i min målarbok ( väldigt noga och engagerat innanför linjerna ) och lyssnade på en LP skiva. Herregud! LP skiva! Nu kan man liksom bara skriva in i ett sök fält vad det är man vill lyssna på, och i kanske 80 % av fallen hittar man det man önskar. Man behöver inte oroa sig för repade skivor eller trasigt stift på spelaren. Haha!

Vilka teknik kids våra barn kommer bli! Eira som redan använder en touchscreen utan problem, bläddrar och sätter på själv, och vet precis hur man scrollar och trycker på play. Jösses! Kan nog inte påstå att jag kunde något motsvarande när jag var två år.

Men det är så charmigt med oss 80-talister, vi har verkligen fått uppleva sådana stora förändringar inom modern teknik. Allt från LP, till Freestyle, CD, VHS och inte minst när DVDn, Minidiscen och framförallt Ipoden kom!

Vilken glädje det var när man var sjuk,(nej, så klart inte att man var sjuk) och mamma hyrde en Moviebox på Filmtajm och två tecknade filmer. Det var helt magsikt att få se på Törnrosa och Alice i Underlandet samtidigt som man fick en Tip Top att smaska på för den onda halsen.

Nu är det minsann på med DVDn varje morgon, och Piggelinen ligger konstant i en box i frysen. Hmm..Bortskämda?

Hursom så är det så mysigt att bara vara inne en dag som denna och leka med Play-doh, måla målarbok och lyssna på sagor eller musik, och bara mysa med sin fantastiskt tekniskt begåvade tvååring.







Eira har en liten förkärlek till att stå och hoppa till Tigers woopsie-doopsie allihopsie låt på stolen i köket, jag är INTE lika förtjust i denna företeelse. Men fasiken vad söt hon är!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0