Just hand over the chocolate, and no one get´s hurt!

Här hemma har det varit riktig chocolate mania! Igår bakade jag inte bara en, utan två farligt goda kakor. Den ena skulle jag och Tor mumsa i oss, och den andra skulle jag ta med hem till kusin vitamin, som jag var på besök hos idag. Jag säger bara daaaaaeeeem! Jag är glad att jag har så bra ämnesomsättning och inte går upp i vikt så lätt, för i den här chokladhärvan borde jag typ gått upp minst 3 kilo! hehehe..man får vara glad så länge man kan, snart får väl även jag börja kämpa för att behålla figuren, så det är bara att passa på å njuta medans det går ;D

Men som jag hörde i en film en gång:
life is uncertain, always eat dessert first.

så, se nu till att baka dessa urläckra, goda kakorna och njuuuuut! Happy friday!



Vit Kladdkaka

2 Ägg
2 dl Strösocker
1 msk Vaniljsocker
2 ½ dl Vetemjöl
3 msk Apelsinjuice
100g smält Vit Choklad
100g smält Smör

Gör så här
Rör ihop ägg med socker. Sikta ned vaniljsocker och vetemjöl. Tillsätt apelsinjuicen, den smält vita chokladen och det smälta smöret. Rör smeten slät och fin med hjälp av en slickepott. Häll smeten i en smörad och bröad (jag brukar använda kokosflingor istället för ströbröd) bakform och grädda i mitten av ugnen i 150 grader, ca 30 minuter.
Låt gärna kakan vila i kylen över natten, då blir den som godast.



Brown butter Brownie
4 1/2 dl Strösocker
2 1/4 dl Vetemjöl
4 1/2 msk Kakao
3 Ägg
225g Smör

Gör så här
Rör ihop socker, mjöl, kakao och ägg. Smält smöret och låt det bli gyllenbrunt. När smöret börjar skumma så pass mycket att man knappt ser under ytan på det så är det klart. Tillsätt det brynta smöret och rör smeten slät. Häll smeten i en smord och bröad bakform. Baka kakan i 175 grader, ca 30 minuter. Den skall vara rejält kladdig. Låt kakan stå i kylen över natten.

: Bilder och recept från Kalasgott

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0