Inspirera och kopiera

Alltså, självklart blir jag varje dag inspirerad av olika saker runt omkring mig. Det kan vara från bilder i tidningar, folk påväg till jobbet, sidor på internet, filmer eller musik för att nämna några. Alla har vi ju våra inspirationskällor, våra musor osv.
Och jag tycker det är otroligt smickrande när jag för höra att jag är inspiration för många, vad det nu kan vara jag bidrar att inspirera till. Men, det är dock inte lika roligt att bli kopierad!
När någon inte får influenser och utvecklar något av vad jag har gjort, utan helt iskallt bara själ rakt av. Det är inte lika smickrande! Man är ju inte unik om man hela tiden följer i någon annans fotspår och tar från andra. Vill man bli respekterad som fotograf, musiker, designer eller inom andra skapande områden för att nämna några exempel, så måste man ju tillslut hitta sitt eget. Vad som utmärker dig. Inte vad som utmärker någon annan. Att bli hyllad för att ta åt sig äran över något som du egentligen inte själv ligger bakom, det kan väl ändå inte vara så roligt i slutändan eller?
Du kommer aldrig bli jag, och jag kommer aldrig bli du. Men om vi är oss själva, går våra egna vägar och gör det som faktiskt är vi, så kommer man längre. Jag vet att jag aldrig kommer bli som min stora inspiration inom foto Tim Walker, men han kommer aldrig heller bli som jag. Jag har ett eget värde som är unikt för mig, och jag kan bara tacka för att jag har så mycket som inspirerar mig runt omkring, alla mina influenser och intressen för skapande.
Men, jag önskar att det kan förbli och få lov att vara MITT. Det jag har lagt ner mycket tid på att utveckla och komma på, det vill inte jag att någon på två sekunder snor och besudlar genom att kopiera det. Då är det ju inte längre unikt. Inspireras gärna absolut! Men sno inte så odiskret och uppenbart. Det gör varken mig eller dig till en bättre "konstnär".
Som jag skrev tidigare, blir jag så otroligt glad, när vänner och folk omkring mig, här på bloggen och så vidare berättar att jag har inspirerat dom till att tex börja fota, starta en blogg, baka cake pops, inreda, färga håret ( haha, blev fotad av åtta olika elever och lärare på skolan, när jag kom med mitt nyfärgade röda hår till skolan förra fredagen ) starta företag etc. Det ger mig energi och viljan att fortsätta inspirera! Så absolut inspireras gärna, men snälla låt bli att kopiera. Du är bättre än så.
Lite av det som är mitt.

Kommentarer
Postat av: Jennie

Du är du och du är underbar tycker jag <3

2011-09-15 @ 11:16:37
Postat av: Emelie T

Du är helt GRYM:)

2011-09-15 @ 13:04:21
Postat av: Jeanette

oj va nyfiken jag blir...

2011-09-15 @ 19:36:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0